Kaalslag in Flora

Op 30 mei 2024, over deze onderwerpen: Wonen en natuur

Het boombeschermingsplan wordt niet opgevolgd.

Bomen worden vaak veel ouder dan mensen, ze overspannen hele generaties. Bomen zijn dikwijls de oudste inwoners van onze gemeenten en dragen de geschiedenis. Heel wat monumentale bomen en erfgoedbomen bepalen het dorps-en straatbeeld. Daarnaast zijn bomen van enorm belang voor de biodiversiteit, de waterhuishouding en de zuurstofproductie. Bomen kunnen zonder ons, maar wij niet zonder hen.

Het was dan ook vanuit een oprechte verontwaardiging dat onze fractieleider Rik De Vis de kaalslag op een bouwterrein in Flora aankloeg. De ravage bij de afbraak- en graafwerken voor het co-housingproject BLOM is een regelrechte aanslag op het bomenbestand. De beschermingsmaatregelen voor het bomenbestand opgelegd in de omgevingsvergunning werden niet nageleefd.

De schepen van Stedenbouw en groenvoorziening gaf onze fractieleider volmondig gelijk en weet het gebrek aan rapportering en handhaving door het ontbreken van deskundig personeel. .

Onze fractieleider hield daarop een vurig pleidooi voor een ‘handhavingsambtenaar voor Stedenbouw, Natuur en Milieu‘. Een overheid moet haar voorschriften kunnen afdwingen zo niet belanden wij in de far west. In het nieuwe personeelsorganigram voor de nieuwe gemeente Merelbeke-Melle dient deze functie zeker te worden voorzien. De schepen ging hiermee akkoord.

Hoe waardevol vond je dit artikel?