Gemeenteraad januari: De verkeersveiligheid op de Hundelgemsesteenweg moet een prioriteit zijn

Op 6 februari 2013, over deze onderwerpen: Mobiliteit en openbare werken, Veiligheid, Wonen en natuur

Kersvers gemeenteraardslid en korpschef op rust van de politiezone Vlaamse Ardennen John De Vlaminck greep zijn eerste gemeenteraad ooit aan om meteen aandacht te vragen voor de veiligheid op de Hundelgemsesteenweg. Hij schoof meteen ook enkele suggesties naar voren die de N-VA in haar verkiezingsprogramma had opgenomen. Hieronder leest u zijn tussenkomst:

Merelbeke werd enkele weken geleden opgeschrikt door 2 verkeersongevallen met telkens een dodelijk slachtoffer, en dit binnen een zeer korte tijdsspanne. De verkeersongevallen gebeurden op de Hundelgemsesteenweg en bij beide verkeersongevallen was een zwakke weggebruiker betrokken die de Hundelgemsesteenweg overstak.

In de maatschappelijke betrachting om het aantal verkeersslachtoffers drastisch te doen dalen heeft iedereen een verantwoordelijkheid: de weggebruikers (voetgangers, fietsers, autobestuurders, …), de professionele weggebruikers (De Lijn, vrachtwagenchauffeurs, …), de wegbeheerder (gewest en gemeente), alle overheden (gemeente, provincie, gewest, federale overheid, Europa) en de meest diverse partners (politie, BIVV, …).

Het is dus opportuun om naar aanleiding van de verkeersongevallen op de Hundelgemsesteenweg als gemeentebestuur een reflectie te maken over de verkeersveiligheid op deze belangrijke verkeersader (en dan vooral met betrekking tot de zwakke weggebruiker, en bij uitbreiding over de verkeersveiligheid in het algemeen.

Daarom volgen hierna enkele vragen die mogelijks als leidraad kunnen gebruikt worden voor dergelijke reflectie

1. Overweegt het bestuur om voorstellen te formuleren naar de wegbeheerder die de veiligheid van de zwakke weggebruiker op de Hundelgemsesteenweg kunnen verhogen, zoals bijvoorbeeld het aanbrengen van accentverlichting ter hoogte van oversteekplaatsen en kruispunten?
  2. Overweegt het bestuur andere voorstellen die de verkeersveiligheid op de Hundelgemsesteenweg in het algemeen kunnen bevorderen, zoals bijvoorbeeld het aanleggen van ronde punten onder andere ter hoogte van het kruispunt met de Van Goethemstraat?
  3. De verkeersveiligheid op andere belangrijke verkeersaders (bijvoorbeeld de Gaversesteenweg) vraagt evenzeer om een permanente aandacht. Zijn er systematische overlegmomenten met de wegbeheerder om de verkeersveiligheid op de gewestwegen op het grondgebied van de gemeente te bespreken, al dan niet in samenwerking met onder andere de politie? In voorkomend geval:

1. Welke inputmogelijkheden voor dergelijk overleg worden gebruikt (cijfers politie, analyse van verkeersongevallen, verkeersanalyses, geplande of uitgevoerde infrastructuurwerken, meldingen of klachten van de bevolking, …)?
    2. Gebeurt er een vorm van communicatie over dergelijk overleg?

De verkeersveiligheid is uiteraard geen alleenstaande problematiek. Vele andere aspecten spelen een rol, zoals de bovenlokale verkeersafwikkeling, de ruimtelijke ordening, de economische inplantingen, enzovoort… Al deze aspecten moeten worden geïntegreerd in een brede en allesomvattende visie, in casu het gemeentelijk mobiliteitsplan. In 2009 werd trouwens beslist om het bestaande gemeentelijk mobiliteitsplan te verbreden en te verdiepen. Verschillende thema’s werden hiervoor weerhouden.

1. Zijn er initiatieven gepland om het bestaande mobiliteitsplan verder te verbreden en te verdiepen, conform de beslissing van 2009? Kan minstens een timing worden voorgesteld die zal worden gevolgd om het mobiliteitsplan te actualiseren?

Zoals reeds aangehaald, is het doen dalen van het aantal verkeersslachtoffers een maatschappelijke betrachting waar iedereen een verantwoordelijkheid heeft. Daarom volgend voorstel:

1. Kan het bestuur overwegen om een adviesraad in het leven te roepen die zich zeer specifiek richt naar de verkeersveiligheid op de wegen van Merelbeke? Dergelijke “Verkeerscommissie” is reeds actief in meerdere steden en gemeenten. Het is een forum waar alle relevante lokale actoren samen komen, zoals de middenstand (bijvoorbeeld Handelscentrum), buurtcomités (bijvoorbeeld bewonersplatforms), technische diensten (bijvoorbeeld politie, wegbeheerder, technische dienst van de gemeente), beleid (schepen mobiliteit en openbare werken), … om samen na te denken over de verkeersveiligheid in Merelbeke in de brede zin van het woord. Dergelijke commissie zou trouwens een goed forum kunnen zijn om de verbreding, verdieping en actualisering van het gemeentelijk mobiliteitsplan te begeleiden en op te volgen, dit in aanvulling van de Gemeentelijke Begeleidingscommissie die het mobiliteitsplan zeer technisch benadert.

Hoe waardevol vond je dit artikel?