Programma 2024

Financieel beleid

Met een gezonde financiële situatie kan onze gemeente blijven investeren in belangrijke projecten en diensten zonder dat haar schuldenberg ontspoort. Daarnaast kiezen we resoluut voor lagere belastingen.

Aan het begin van de legislatuur organiseren we een uitgaventoets waarbij belangrijke uitgaven, subsidies en premies zorgvuldig gebudgetteerd worden binnen een nieuw meerjarenplan. We nemen de bestaande belastings- en subsidiereglementen onder de loep en toetsen ze aan hun oorspronkelijke doel. Zo kunnen we de beschikbare middelen zo efficiënt en gericht mogelijk besteden.

Onze investeringsplannen:

- wegenissen en rioleringen, prioriteit in de Elisabethlaan en Herfstlaan, Merelbeke Flora
- heraanleg van de Kloosterstraat, Wezenstraat, François Spaestraat en Ringlaan in Melle
- ontwikkeling van het natuurpark IJsenbroek, de broodnodige groene long in het centrum van Merelbeke.

We zouden volgende gemeentelijke belastingen kunnen inzetten voor onze beleidsdoelstellingen: de leegstandstaks, de belasting op nachtwinkels of hinderlijke bedrijven, de belasting op tweede verblijven.

We zien ruimte om de belastingen te verlagen, zonder een schuldenput na te laten aan onze kinderen en kleinkinderen. We leven en wonen in een welvarende gemeente. De gemeentebelasting kan voor ons verlaagd worden naar 7,00% (het Vlaamse gemiddelde is 7,18%). De gemeentelijke opcentiemen voor de onroerende voorheffing verlagen we naar 750 (het Vlaamse gemiddelde is 899).
We streven naar een schuldgraad van 70%. We blijven gericht investeren in onze nieuwe gemeente, maar zien er streng op toe dat de totale leningslast vermindert. We maken bij investeringen maximaal gebruik van subsidies en projectoproepen van de hogere overheden.
Ook voor bedrijven en zelfstandige ondernemers zetten we in op eerlijke belastingen.

Leefmilieu

Meer groene ruimtes

Door het toenemend aantal nieuwe woningen in Merelbeke-centrum en Melle, stijgt ook de behoefte aan voldoende groene ruimtes.

Daarom pleiten we voor de aanleg van het nieuwe IJsenbroekpark aan de Roskamstraat in Merelbeke, dat naast een groene oase ook ruimte moet bieden voor volkstuinen, speelzones en ontmoetingsplaatsen.
In Melle verdient de levendige Vogelhoek-buurt een opwaardering, met een buurtpark tegenover het SFI en meer fietsenstallingen bij de bushalte. Deze verbeteringen zullen het sociale leven in de buurt versterken.

Nieuwe bouwprojecten moeten grondig geanalyseerd worden, met bijzondere aandacht voor voldoende groenvoorzieningen. Zo hameren wij op de Vlaamse groennorm van 30 m² gebruiksgroen per nieuwe inwoner.

Ondersteuning van alternatieve landbouw

De vraag naar volkstuinen en plukboerderijen stijgt. Deze initiatieven binnen een korte keten zijn goed voor het milieu en bevorderen de cohesie van de lokale gemeenschap. Voor burgers met specifieke noden zoals langdurig werklozen, mensen met beperkingen en mensen die tijdelijk uit het arbeidscircuit geraakt zijn, bieden ze de mogelijkheid om de draad weer op te pikken.
Ook professionele landbouwers verdienen een betere ondersteuning in hun rol bij het beheer en de ontwikkeling van het landschap. Het landschapsproject Rodeland, dat in volle ontwikkeling is, vormt een belangrijke eerste stap in dit proces. Landbouw en natuur moeten hand in hand gaan.

“De mens kan niet zonder bomen, de bomen kunnen wel zonder de mens. ” Rik De Vis

Betrouwbare dienstverlening & Personeelsbeleid

Dienstverlening

De inwoners van Merelbeke-Melle hebben nood aan een betrouwbare dienstverlening. Bij het optimaliseren van de dienstverlening zoeken we naar een goed evenwicht tussen verdere digitalisering en het behoud van persoonlijk contact. We vragen bijzondere aandacht voor cyberbeveiliging om de privacy van onze burgers te blijven garanderen.

We zetten volop in op cyberveiligheid. De gemeente verwerkt dagelijks grote hoeveelheden persoonlijke gegevens van haar inwoners. Deze moeten zo goed mogelijk beschermd worden.
We investeren in een vlottere dienstverlening via kwalitatieve digitale loketten, maar organiseren ook opleidingen en digitale vragenuurtjes om geen enkele inwoner achter te laten op de digitale snelweg.
Omdat fysieke loketten nog steeds belangrijk zijn, blijven de gemeentelijke loketten één avond in de week geopend voor onze burgers. We bekijken voor welke dienstverlening werken op afspraak een meerwaarde biedt.
De gemeentehuizen van Merelbeke en Melle blijven hun huidige functie behouden. Nabijheid en bereikbaarheid zijn voor ons basiswaarden.

“Betrouwbare dienstverlening is cruciaal voor de aanvaarding van de nieuwe gemeente Merelbeke-Melle.” Koen Vande Weghe

Personeelsbeleid

Om goed te kunnen functioneren willen we als lokaal bestuur kunnen rekenen op deskundige medewerkers. Een modern personeelsbeleid trekt gemotiveerde personeelsleden aan en kan ze ook behouden. Door sterk presterende medewerkers te belonen en afscheid durven te nemen van mensen die we geen zinvolle taken meer kunnen bieden, kunnen we overgaan tot een betere dienstverlening, waar onze inwoners recht op hebben.

Om een modern personeelsbeleid te voeren, willen we nieuwe minimale arbeidsvoorwaarden (rechtspositieregeling) invoeren zoals:

- ervaring kan evenwaardig zijn als een diploma
- onze lokale autonomie moet een aantrekkelijker loonpakket kunnen opstellen voor knelpuntvacatures
- goed presterende ambtenaren moeten beloond kunnen worden met extra loon of premies.

We willen volop gaan voor een actief bijscholingsbeleid.
Contractuele aanstellingen kunnen voor toekomstige aanwervingen onze gemeente de nodige flexibiliteit geven om de uitdagingen van de toekomst beter aan te kunnen.
Door een snel en flexibel aanwervingsbeleid kunnen we beter inspelen op de evoluties van de arbeidsmarkt. Competente kandidaten mogen niet afhaken door lange selectieprocedures en -termijnen.
Onze burgers hebben recht op een neutrale en onpartijdige openbare dienstverlening. Die neutraliteit en onpartijdigheid uit zich in een neutrale kledingstijl van het personeel dat in rechtstreeks contact staat met onze inwoners of met onze externe partners. Religieuze of ideologische symbolen zijn dus niet toegelaten in deze functies.

“Alle medewerkers van ons lokaal bestuur moeten expertise hebben in hun vakgebied en vriendelijk zijn in hun contact met de burger.” Guido Mortier

Mobiliteit

Openbaar vervoer

Openbaar vervoer is in Vlaanderen met zijn lintbebouwing een enorme uitdaging en een zoektocht naar de juiste balans tussen bereikbare opstapplaatsen en een gezonde kosten-batenverhouding. Als lokaal bestuur kunnen we de stopplaatsen veiliger en beter bereikbaar maken door:

ze uit te rusten met veilige overdekte fietsstallingen met oplaadplaatsen voor elektrische fietsen en luchtpompinstallaties voor lekke banden
daar waar mogelijk de nodige autoparkeerplaatsen en laadpalen te voorzien zodat de inwoners hun gecombineerde verplaatsingen (fiets, scooter, auto, openbaar vervoer) kunnen organiseren (mobipunten).

Laadmogelijkheden voor e-auto’s

De transitie naar elektrische auto’s is ingezet, maar niet alle inwoners hebben de mogelijkheid om een ‘laadpaal aan huis’ te installeren en zijn afhankelijk van publieke laadpalen. Daarom willen we volgende acties opnemen in ons lokaal beleid:

Onze inwoners meer en beter informeren over elektrische laadmogelijkheden.
De aanleg van laadterreinen met snelle en trage laadpalen voor meerdere wagens faciliteren.
Onze bedrijven en winkels die beschikken over laadinfrastructuur aanmoedigen om ze tegen betaling ook ter beschikking te stellen aan niet-personeelsleden. De combinatie autoladen en boodschappen doen kan de handelaars enkel ten goede komen.

Het E17-project en de viaduct van Gentbrugge

De E17-viaduct in Gentbrugge is aan vervanging toe. De diverse voorgestelde ontwerpen waarbij ook de R4 betrokken is, zullen een ingrijpende impact hebben op de mobiliteit in en rond Merelbeke-Melle. Wij pleiten in het definitieve ontwerp voor:

een oplossing voor de verkeersdrukte op de Hundelgemsesteenweg in het centrum van Merelbeke en een ontlasting van de Brusselsesteenweg in Melle
een betere leefbaarheid en mobiliteit. Indien de zware investeringen aantrekkelijk zouden zijn voor de stad Gent mogen de hinder en de kosten in geen geval verplaatst worden naar de randgemeenten en onze inwoners.

Snelheidsregimes

Wij streven naar een goed evenwicht tussen veiligheid voor onze jongeren en een vlotte verkeersstroom met een minimum aan wisselende snelheidslimieten en verkeersborden.

Voor ons is 50 km/uur de norm, 30 km/uur nodig op drukke plaatsen zoals scholen, en 70 km/uur mogelijk waar het kan, bijvoorbeeld waar fietspaden afgescheiden zijn.
Fietsstraten zijn enkel nuttig over korte trajecten waar geen afgescheiden fietspad is en er een druk fietsverkeer bestaat, zoals in de buurt van scholen.
De maximum toegelaten snelheid moet gehandhaafd worden via efficiënte controles en niet door het plaatsen van hindernissen zoals bloembakken.

Trage wegen en voetpaden

Omdat onze inwoners veel gebruik maken van de trage wegen voor fietstochten en wandelingen, moeten ze aangenamer gemaakt worden door ze voldoende te onderhouden en te voorzien van energievriendelijke ledverlichting.
Waar paden gedeeld worden door voetgangers en fietsers, moet dit duidelijk aangeduid staan met het gemengd verkeersbord voor voetgangers en fietsers.
Wij streven ook naar toegankelijke voetpaden voor buggy’s, rolstoel- of rollatorgebruikers.

“Lokale mobiliteit is de voortdurende zoektocht naar een evenwicht tussen bereikbaarheid en leefbaarheid.” Joris Van De Vyver

Lokale economie en ontwikkeling

Merelbeke-Melle kent een groot tekort aan ruimte voor ondernemerschap. Bedrijven zijn nochtans essentieel voor economische welvaart.

Om lokale bestaande en nieuwe bedrijven alle kansen te bieden om zich te ontwikkelen, willen we verder investeren in KMO-bedrijvenzones.
De oprichting van een ondernemersloket is een cruciale stap in het ondersteunen van ondernemers. Dit loket biedt kandidaat-ondernemers de mogelijkheid om op korte termijn hun plannen te bespreken met relevante gemeentelijke stakeholders, zoals de diensten stedenbouw en milieu.

“Ondernemers ondersteunen is als een schaakspel: je moet altijd een paar zetten vooruitdenken.” Andries Gryffroy

Onderwijs

Merelbeke-Melle biedt een uitgebreid onderwijsaanbod dat zowel basisonderwijs, secundair onderwijs, hoger onderwijs als een universitaire site omvat. Een troef die elke ouder kan beamen.

Als gemeente moeten we ervoor zorgen dat het onderwijzend personeel maximaal ingezet kan worden om kwaliteitsvol onderwijs te bieden. Hun kerntaak bestaat er immers in de leerlingen de nodige kennis en vaardigheden bij te brengen voor een sterke toekomst.
Onze scholen staan voor grote uitdagingen zoals kinderen die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen, kinderen uit kansarme gezinnen, spijbelproblematiek, de organisatie van buitenschoolse opvang… Door een onderwijsdienst op te richten, willen we de scholen ondersteunen in hun uitdagingen en slaan we drie vliegen in een klap: de scholen staan er niet alleen voor, de kinderen worden er beter van en de ouders moeten niet meer op zoek gaan naar een gepaste opvang of hulpverlening voor hun schoolgaande kinderen.

“Laat scholen zich concentreren op het bieden van kwaliteitsvol onderwijs.”  Els Sys

Jeugd en senioren

20% van onze gemeenschap bestaat uit kinderen en jongeren onder de 18 jaar en nog eens 20% uit 65-plussers.

Door een jongeren- en ouderentoets uit te voeren gaan we na of beslissingen ook voor deze doelgroepen zinvol zijn of eventueel bijgestuurd dienen te worden. Voor belangrijke beslissingen gaan we zelfs nog een stap verder en raadplegen we altijd proactief de jeugd- en/of de seniorenraad.
Voor mensen met een beperking gaan we op dezelfde manier te werk.

Jeugd- en seniorenverenigingen kunnen op onze steun rekenen bij zowel bestaande als nieuwe initiatieven.

“Onze jongeren verdienen kansen, onze ouderen respect voor hun levenswijsheid.” Rosine Van Gysegem

Sport en bewegen

Voor zij die willen sporten of bewegen in hun buurt of gemeente zetten we in op 2 pijlers:

De openbare ruimte sportief maken door:

-de trage wegen goed te onderhouden én te bewegwijzeren
- fiets- en voetpaden meer dan ooit te onderhouden en uit te breiden
- pleintjes, parkjes en bosjes in te richten zodat ze stimuleren om te bewegen, onder andere via loopparcours, pumptracks, beweegbanken in de wijken …
- in grote verkavelingen voldoende aantrekkelijke en goed onderhouden openbare ruimte te creëren om te kunnen spelen en te sporten .

De sportieve ruimte openbaar maken door:

- de sportinfrastructuur van de gemeente, de clubs en de scholen ook ter beschikking te stellen van de niet bij een vereniging aangesloten sporters
- het zwembad voor de Merelbekenaar en de Mellenaar tegen democratische prijzen en met voldoende openingsuren beschikbaar te houden
- het masterplan voor de Kouterslag verder uit te werken
- de aanwezige (school)sportinfrastructuur via de sportdienst beschikbaar te stellen.

Om beide pijlers te realiseren werken we nauw samen met de sportclubs in de gemeente.

“We creëren mogelijkheden om iedereen tot bewegen en sporten aan te zetten, alleen, samen of in clubverband.” Frank De Vis

Zorg & Wonen

Zorg

Het is onze visie dat OCMW-steun of -hulp emanciperend moet werken en de mensen moet sterken om het heft terug in eigen handen te nemen. We zien deze steun dan ook als een springplank en niet als een hangmat. OCMW-steun moet steeds een tijdelijk karakter hebben. We zetten in op:

Activatie en werk: Via heel wat initiatieven zoals vrijwilligerswerk, gemeenschapsdienst …, zorgen we ervoor dat de stap (terug) naar de arbeidsmarkt gezet kan worden.

Nederlandse taal: Een basiskennis Nederlands is cruciaal, via onderwijs én ontmoeting wordt die verworven. Daarna kan de kennis van de Nederlandse taal versterkt worden in combinatie met (deeltijds) werk.

Wonen en energie: We promoten de verhuur van private woningen via het sociaal verhuurkantoor om voldoende aanbod te voorzien verspreid over het grondgebied voor wie werkt en het niet breed heeft.

“Wie het moeilijk heeft, willen we verder helpen. We ondersteunen hen om hun situatie te verbeteren, zodat ze snel weer zelfredzaam zijn.” Kelly Dermul

Wonen

Merelbeke-Melle staat voor diverse uitdagingen op het gebied van ruimtelijke ordening, waarbij de behoefte aan meer groen en een zorgvuldige aanpak van nieuwe bouwprojecten centraal staan. De vele verkavelingen en nieuwbouwprojecten bedreigen het landelijke karakter en de woonkwaliteit van de inwoners. Tegelijkertijd moeten we voldoen aan de vraag naar meer woongelegenheden.

Betaalbaar wonen:

Hoewel Merelbeke-Melle, net als alle andere randgemeenten van Gent, met een ernstig tekort aan (betaalbare) woningen kampt, is de directe impact van de gemeente op deze problematiek helaas beperkt.

- Het is echter wel ons sociaal objectief om voldoende sociale huur- en koopwoningen te voorzien, met bijzondere aandacht voor alleenstaande ouders met kinderen.
- Geconventioneerd wonen, waarbij de overheid een deel van de huurkosten draagt, is eveneens een belangrijk hulpmiddel.
- Een volledige bouwstop werkt echter contraproductief omdat het de huizenprijzen nog meer zal doen stijgen.

Zorgvuldige aanpak van bouwprojecten:

Hoewel kernversterking noodzakelijk is, willen we niet dat elk stuk open ruimte volgebouwd wordt.

- In dichtbebouwde gebieden is er geen plaats meer voor nieuwe verkavelingen of grootschalige projecten die de mobiliteit extra belasten.
- Rekening houdend met de toenemende vraag naar wooneenheden, kunnen wel oude percelen met vervallen gebouwen herontwikkeld worden tot meerdere woningen.

Betere ondersteuning bij vergunningsaanvragen:

- We streven naar eenvoudigere regelgeving en betere ondersteuning voor inwoners die willen (ver)bouwen. De toekomstige gemeentewebsite van Merelbeke-Melle biedt een uitgelezen kans om burgers duidelijk en begrijpelijk te informeren over de wetgeving, het verloop van de vergunningsprocedure en wie ze kunnen contacteren met vragen.
- De dienst ruimtelijke ordening moet net zoals de andere gemeentediensten efficiënt, consistent, transparant en toegankelijk zijn voor de burger.
- Alternatieve woonvormen zoals kangoeroewoningen en zorgwoningen moeten beter ondersteund en gestimuleerd worden.
- In appartementsgebouwen en woonwijken streven we naar de integratie van andere functies zoals kindercrèches, kringloopactiviteiten… om ze dichter bij de inwoners te brengen.

“De vraag naar meer woningen in onze gemeente is groot, maar dat betekent niet dat we onze dorpskernen volledig moeten volbouwen. Door elke nieuwe verkaveling verdwijnt open ruimte en neemt de verkeersdrukte (nog meer) toe.” Adeline De Clercq

Cultuur, bibliotheek en ontmoeting

Cultuur dichter bij onze mensen brengen, een respectvolle herbestemming van kerken en vergroening gaan hand in hand:

We stemmen het aanvullend cultuuraanbod af op de culturele initiatieven van de inwoners, die we uiteraard ook ondersteunen.
In ons streven naar evenwicht tussen erfgoed en vernieuwing, blijven we vanzelfsprekend ook voldoende aandacht schenken aan ons Vlaams cultureel erfgoed.
We blijven de bibliotheken verder uitbouwen zodat ze cultuur en literatuur tot bij onze burgers kunnen brengen. Daarnaast versterken we hun rol in het verstrekken van betrouwbare informatie én het ondersteunen van de inwoners op het pad van de digitalisering. En voor wie het Nederlands of een andere taal wil leren, kiezen we de bibliotheek als belangrijke partner.
Onze inwoners krijgen voorrang bij culturele activiteiten van de gemeente.
We ondersteunen een respectvolle herbestemming van onze kerken en moedigen het behoud van hun functie als ontmoetingsplaats aan voor culturele activiteiten zoals concerten, tentoonstellingen en andere evenementen.
Ook de ruimte rondom de kerken verdienen aandacht. Veel van deze ruimte gaat verloren aan parkings en onnodige verharding. Een voorbeeld hiervan is de Flora Kerk. De dorpskernen verdienen echter meer vergroening wat niet alleen de leefbaarheid voor de inwoners, maar ook de aantrekkingskracht van de horeca en de lokale handelaars ten goede komt.
Naast vergroening, moet de gemeente zich richten op het bevorderen van het sociaal-maatschappelijke leven in onze gemeente. Projecten die bijdragen aan levendige dorpskernen hebben hierbij onze voorkeur.

“Groene en uitnodigende ontmoetingsplaatsen met een ruim cultureel en literair aanbod om mensen dichter bij elkaar te brengen.” Anne Dalemans